Binnenlandse stage

VION 


Ik kijk heel erg uit naar mijn eerste stage bij 'de Groene Weg' wat onderdeel is van VION FOOD Nederland. Hieronder zal een bedrijfsbeschrijving worden gegeven aan de hand van het 7S-model.


Het 7S-model 


 Figuur: 7S-model

Het 7S-model is ontworpen door voormalige medewerkers Richard Pascale, Tom Peters en Robert Waterman van het Amerikaanse consultancybureau McKinsey. Het 7S-model wordt wereldwijd in organisaties toegepast. De zeven 'S-en' in het diagnosemodel verwijzen naar zeven elementen / factoren die in het Engels met de letter 'S' beginnen. Het is voor McKinsey wel een voorwaarde dat de interne relaties tussen deze elementen goed georganiseerd zijn en dat alle elementen de organisatie in één en dezelfde richting sturen. Hieronder zullen de zeven 'S-en' worden besproken.         
                                                                                                                                                           

Gedeelde waarden (Shared values) 

De normen en waarden en andere vormen van ethiek binnen een organisatie, waarbij visie, bedrijfscultuur en identiteit centraal staan.

Missie:
Een missie is dat waar een bedrijf voor staat.

Missie: VION wil in de foodketen de betrouwbaarste partner zijn die wensen van klanten en consumenten vervult met voedingsmiddelen en ingrediënten van agrarische oorsprong en hoge kwaliteit.

Visie:
Een visie geeft aan waar het bedrijf voor gaat.

Visie: VION steunt op een breed gedragen langetermijnvisie die gebaseerd is op markt- en maatschappelijk bewustzijn. VION Food Group gaat zijn positie als vooraanstaand food- en ingredientsbedrijf verder optimaliseren. VION Food legt de komende jaren de nadruk op het verder verfijnen en versterken van de posities in de drie thuis markten Nederland, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Met hoge standaarden en consumentgerichte producten wil VION Food dit bereiken. Daarnaast legt VION Food zich toe op het verder ontwikkelen van de exportmarkten.

Strategie (Strategy)

Aan de hand van een missie en visie wordt duidelijk welke doelstellingen een organisatie heeft.

VION wil zijn  missie realiseren aan de hand van een uitgebalanceerde, duurzame strategie. Passion for Better Food is het motto van VION. Gezonde en veilige producten dienen aan de hoogste standaarden te voldoen. In 2010 heeft VION een nieuwe strategie gepresenteerd namelijk ‘Balancing the Future’, deze strategie geldt voor de periode 2010 - 2015. Het vinden van een nieuw evenwicht komt na de expansiestrategie van de onderneming. De afgelopen jaren zijn nationale en internationale acquisities en schaalvergroting belangrijk geweest. 

In 2010 is een periode begonnen waarin innovatie en kwaliteit richtinggevend zijn. In de afgelopen jaren heeft VION gezonde posities in de markt opgebouwd. Op dit moment vraagt de markt om toegevoegde waarde in de vorm van lekkere, veilige en gezonde producten. Deze producten moeten duurzaam en met oog voor dierenwelzijn geproduceerd worden. Producten en markten worden door VION ontwikkeld samen met de klant. Partnership met die klanten (retailers, foodservice en industrie) is voor VION cruciaal. Productleiderschap, operational excellence en duurzaamheid onder steunen deze customer intimacy(klantwaarde loyaliserende)-strategie.

Structuur (Structure)

Hoe is de organisatie opgebouwd en welke hierarische lagen zijn er?


VION Food Nederland is een onderdeel van het internationale voedingsmiddelenbedrijf VION Food Group. VION produceert hoogwaardige voedingsmiddelen voor mens en dier. Deze voedingsmiddelen worden gemaakt van natuurlijke producten van agrarische oorsprong. VION Food Group kent twee kernactiviteiten namelijk VION Ingredients en VION Food. VION Food Nederland is onderverdeeld in de onderdelen Convencience NL en Fresh Meat. Convenience NL richt zich op de productie en verkoop van vlees en vleeswaren aan Nederlandse supermarkten, transport en logistiek van koelversproducten en op foodservice-activiteiten voor de buitenhuishoudelijke markt. Fresh Meat omvat de productie van varkensvlees en rundvlees voor industriële klanten.


Relatie tussen VION en de Groene Weg

De Groene Weg verzorgt voor VION Food Nederland het segment van biologisch vlees. Het biologischvarkensvlees wordt door VION Groenlo geleverd, het biologisch rundvlees onder andere door VION Tilburg. De Groene Weg is de marktleider in Europa in biologisch vlees. Het bedrijf levert specialistische producten aan de industrie en een assortiment voorverpakte consumentenproducten aan de retailers, bijvoorbeeld onder het merk Bio+. De Groene Weg fungeert als kenniscentrum en als leverancier van verpakt biologisch vlees voor haar zusterbedrijven in Nederland, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk.

Systemen (Systems)

Alle formele en informele werkwijzen, procedures en communicatiestromen
Om constant kwaliteit te leveren op het gebied van voedselveiligheid en voedselkwaliteit aan afnemers in binnen- en buitenland werken alle foodproducerende VION-bedrijven volgens één gezamenlijke HACCP-standaard.
Het welzijn van het dier en de gezondheid van de consument zijn leidend in alle kwaliteitssystemen van VION. Het nemen van eigen verantwoordelijkheid en het naleven van kwaliteitssystemen zijn uitgangspunten geweest bij het aanpassen van de keuringsmanier van vleesvarkens binnen VION. Door gebruik te maken van informatie uit de levende fase van de dieren gelet op antibioticagebruik en ziekteverwerkkers kan de veiligheid van het vlees nog beter gewaarborgd worden. In de komende jaren zullen aparte modules ontwikkeld worden om ook de biologische varkens in deze systemen op te nemen.
Via toetsing van alle processen binnen VION Food Group kunnen processen waar nodig verbeterd worden. De hoge eisen die gesteld worden aan proces- en productkwaliteit worden dagelijks gemeten volgens wetenschappelijk verantwoorde en objectieve criteria. VION Food Group verwacht van haar leveranciers dezelfde hoge veiligheid- en kwaliteitsnormen. 
VION ondersteund samen met andere partijen de borging van veiligheid van diervoeder in de keten. De veevoederproducenten werken volgens erkende codes of practice. Tevens is hun aansprakelijkheid tegenwoordig verzekerd. Door deze codes en de verzekering van aansprakelijkheid worden de risico’s van veevoeder voor de veehouder aanmerkelijk verlaagd en laat de veevoedersector zien dat ze werken volgens professioneel erkende standaarden. 
VION streeft ernaar kwaliteitssystemen en de voedselveiligheid transparant te maken voor iedereen. Er wordt daarom samengewerkt met de Universiteit van Bonn, andere wetenschappelijke instituten en de autoriteiten in Engeland, Nederland en Duitsland.

Stijl (Style)

Het gaat hier om leiderschap- en managmentstijlen
Ethisch verantwoord handelen, oprechtheid, betrouwbaarheid en integriteit zijn in de bedrijfscode van VION Food Group de vier leidende principes. De code is van toepassing op alle medewerkers van VION en alle dochtervennootschappen waar ook ter wereld, waarbij ook geldt dat lokale en nationale wetgeving in acht wordt genomen door VION. VION wil dat medewerkers gestimuleerd worden als ondernemers te denken, daarom liggen de verantwoordelijkheden laag in de organisatie en heerst er bij VION een informele cultuur. Daarnaast is een sterke cultuur van veiligheid en gezondheid van groot belang voor het succes van het bedrijf.

VION heeft een progressief beleid voor veiligheid en gezondheid opgesteld. De managementsystemen zijn gebaseerd op wetgeving en internationale normen. Ze omvatten doelstellingen die op een regelmatige basis via interne en externe audits worden getoetst door teams van ervaren professionals. VION heeft zich verplicht aan een voortdurende verbetering van de veiligheidsprestaties en aan de doorlopende veiligheidstraining van alle productiemedewerkers. Veiligheid op de werkplek is blijvend en nadrukkelijk in de organisatie verankerd.

Personeel (Staff)

Het gaat hier om de medewerkers, hun competenties en hun taakomschrijvingen
VION onderstreept de kwaliteit van zijn producten en productieprocessen. Daarbij zijn de medewerkers van VION de ambassadeurs van de concrete uitvoering van de bedrijfsstrategie. VION investeert daarom nadrukkelijk in de ontwikkeling van zijn medewerkers.
Eind 2011 werkten er circa 26.425 mensen bij VION. Binnen de drie p’s van people, planet en profit nemen medewerkers bij VION een belangrijke positie in. Het succes van de onderneming hangt af van hun betrokkenheid, ontwikkeling en ontplooiingskansen. VION zorgt daarom voor veilige en gezonde arbeidsomstandigheden en investeert in kennis en kunde van zijn medewerkers. De ambitie van VION is een proactief personeelsbeleid waarin verdere ontwikkeling van medewerkers en de organisatie centraal staat.
Passion for People is het strategisch HR-beleid  dat door VION is vastgesteld. In dit beleid zijn drie themas uitgewerkt, namelijk: werving & selectie, talentmanagement & -training en beloning & arbeidsvoorwaarden.
Werving en selectie
VION heeft een graduate recruitment & trainee programme opgesteld. Dit programma richt zich op de internationale werving van veelbelovende hoger opgeleiden die recent een opleiding hebben afgerond in productie en logistiek. Ook wil VION via dit programma hoger opgeleiden met een commerciële, financiële en technologische achtergrond een kans op een baan bieden. Door de internationale positie van VION en de diversiteit aan functies en werkzaamheden binnen VION, heeft VION de mogelijkheid om de juiste mensen te werven en deze mensen een aansprekende carrière te bieden.
Talentmanagement en –training
Er wordt bij VION veel aandacht besteed aan opleiding en training op alle niveaus in de organisatie. Dit heeft als doel om medewerkers verder te ontwikkelen en hun  kennis met andere medewerkers te delen. 

Belonings- en arbeidsvoorwaardenbeleid
Om medewerkers te kunnen werven, aan te nemen, te behouden en te belonen is een marktconform belonings- en arbeidsvoorwaardenbeleid van groot belang. Dat geldt voor zowel de korte als de lange termijn. Daarom heeft VION in 2011, waar nodig, het huidige beleid aangepast en verder ontwikkeld.

Verder is er ook een expat-beleid opgezet ter ondersteuning van de internationale loopbanen van de medewerkers. Als basis voor het beoordeling- en beloningsbeleid van VION dient een systeem van Performance Management.  

Sleutelvaardigheden (Skills)

Het gaat hier om zowel de vaardigheden van de organisatie als die van de medewerkers.
Doordat de aansturing van VION Food en VION Ingredients nationaal is, wordt het mogelijk gemaakt om dicht op de markten van klanten en leveranciers te opereren. VION is ook innovatief, VION ontwikkelt namelijk continu nieuwe producten, technologieën, diensten en processen om toegevoegde waarde in de keten te creërenVION speelt daarmee in op de steeds veranderende vraag van  consumenten en veranderende  trends, zoals gezondheid en voeding, dierenwelzijn, ‘fairtrade’, duurzaamheid en producten van regionale oorsprong.

Het vinden van balans geldt niet alleen voor de strategie van VION. Het geldt ook voor het gebruik van grondstoffen, energie, water en voor de werkprocessen en productiemethoden. Door de combinatie van de twee kernactiviteiten – food en ingredients – kunnen er zoveel mogelijk bijproducten verwerkt worden. 

Waar in de vleesverwerkingsbedrijven van VION Food bijproducten zoals organen, huiden, vetten, bloed en beenderen vrijkomen, is VION Ingredients volledig ingericht op het tot waarde brengen en verwerken van deze bijproducten. VION produceert bio-energie op basis van organische grondstoffen en gebruikt deze om de eigen productielocaties gedeeltelijk van energie te voorzien. Op het gebied van energiegebruik en productie is VION Food Group in staat de kringloop te sluiten.



Bron:

http://www.vionfoodgroup.com/nl/




Geen opmerkingen:

Een reactie posten